Scheiding tussen online en fysiek winkelen verdampt

/, Nieuwsbrief/Scheiding tussen online en fysiek winkelen verdampt

Scheiding tussen online en fysiek winkelen verdampt

De populariteit van webwinkels is in 2015 gegroeid en blijft groeien, zo blijkt uit onderzoek. Dankzij het succes van online verkoopsites als Bol.com en Ali Baba moeten steeds meer fysieke winkels er nu ook aan geloven om zelf een webwinkel op te zetten. Zo is de omzet in 2015 van gewone winkels met een webstek met 25% gegroeid. De totale omzet van online shops lag in de eerste elf maanden van 2015 bijna 17% hoger dan in dezelfde periode in het jaar daarvoor.

Tegelijkertijd zijn er steeds meer webshops die echte winkels openen. Met een gewone winkel maken ze zichzelf zichtbaar in het straatbeeld en is normaal klantencontact mogelijk. Aan dat laatste hebben mensen behoefte, zeggen retail-experts, omdat ze graag een fysiek aanspreekpunt willen hebben. Waar retailers als V&D, Scapino en Xenos uit de Nederlandse winkelstraten verdwijnen, komen er plekken vrij voor winkels van online verkopers als Neckermann en Coolblue. Hun fysieke zaken dienen als etalage voor wat er op hun websites nog meer te koop is. De strikte scheiding tussen online en fysiek kopen lijkt daarmee definitief te verdampen.

Bedrijven die zowel op het internet als in de winkelstraat producten verkopen, hebben vooralsnog het meeste succes. Hun omzet groeide in 2015 met bijna 25%, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal webshops blijft het snelst groeien. Zo is het totale aantal webwinkels in de afgelopen jaren bijna verzesvoudigd, van meer dan 5.000 in 2007 naar een kleine 30.000 vorig jaar. Het aantal fysieke winkels nam af van ruim 80.000 in 2010 naar circa 74.000 in 2015.

2016-02-03T14:08:27+00:00 februari 3rd, 2016|Nieuws, Nieuwsbrief|