Suikertaks België heeft geen beslag op Coca Cola

Suikertaks België heeft geen beslag op Coca Cola

In België zal belasting worden geheven op frisdranken, zo kondigde premier Charles Michel afgelopen maand aan in zijn jaarlijkse regeringsverklaring. De zogenoemde suikertaks gaat vanaf 1 januari 2016 in. De accijns op flessen frisdrank wordt 3 cent en die op blikjes wordt 1 cent. Nederland wil geen suikertaks, zo zei premier Mark Rutte in een reactie. De Belgische maatregel is een consequentie van de gezondheidshype, maar wat betekent dit voor bedrijven als Coca Cola?

De Belgische federaal minister Maggie de Block van Volksgezondheid moet deze suikertaks uitvoeren. Ondanks haar eigen rubensfiguur is zij vol goede moed om het beleid in de praktijk te brengen: ‘Deze heffing komt er niet alleen op frisdranken met suiker, maar ook op light en zero-dranken. Daar zitten middelen in zoals aspartaam en die zijn evenwel slecht voor de volksgezondheid’. De Belgische maatregel is een fiscale, maar komt ook voort uit de gezondheidshype. Een groeiend aantal consumenten houdt zich bezig met gezonde voeding. Daarbinnen zijn frisdranken lang niet zo populair meer als vroeger en doen andere drankjes zoals groene shakes het veel beter. Overigens heeft Mexico sinds 2013 een frisdrankentax, met zes dollarcent aan belasting op elke fles. De verkoop van frisdranken is daar met 6% gedaald.

Premier Rutte heeft al aangekondigd dat Nederland geen dergelijke belasting wil. Hij wil niet dat de overheid mensen voorschrijft wat ze moeten consumeren. Het frisdranken-concern Coca Cola maakt, ondanks de gezondheidshype en heffingen op frisdranken, wereldwijd nog steeds winst. Wel heeft Coca Cola last van de hoge dollar. In heel 2015 verwacht het bedrijf daarom een daling van de winst met 6% (Een saillant detail: een van de grootste Coca Cola-fabrieken staat bij Brussel). Ook McDonalds moet zich aanpassen aan de gezondheidstrend, met salades en groene verpakkingen. Het concern heeft daardoor meer moeite om de millenials te trekken. Bedrijven zoals Whole Foods en Hains Celestial spelen juist in op het toenemende bewustzijn van gezond leven.

2015-11-06T10:37:54+00:00 november 6th, 2015|Nieuws, Nieuwsbrief|