Nederlandse consument hapt toe

Kort geleden schreef ik in de Telegraaf dat de economische omstandigheden in Europa sterk aan het verbeteren zijn. Nog geen paar dagen later zie ik alweer een bevestiging hiervan. In september stegen de huizenprijzen in Nederland met gemiddeld 3,5%. Dat is sinds 2008 de sterkste maandstijging. De opgaande trend in de huizenprijzen lijkt zich daarbij verder te versnellen.

 Dit is ook bijna een zekerheid gezien de enorme hoeveelheden geld die boven de markt hangen door de maandelijkse 60 miljard euro die de Europese Centrale Bank (ECB) de economie in pompt.

Veel economen twijfelen aan de werking van deze verruiming. Het ECB geld blijft voornamelijk bij banken staan en wordt niet uitgeleend. Lange tijd was ik het hier roerend mee eens. Echter, het sentiment wijzigt zich onder consumenten. Het vertrouwen neemt toe. Als voorbeeld heb ik het Nederlandse consumentenvertrouwen hieronder in een figuur gezet.

Consumentenvertrouwen Nederland
Consumenten+vertrouwen+Nederland
Bron: Bloomberg

Momenteel bereikt dit vertrouwen een punt dat we voor het laatst in 2007 gezien hebben. De consument bepaalt voor meer dan 50% hoe de economie zich ontwikkelt door de bestedingen die hij of zij maakt. Een herstel van de huizenmarkt in heel Europa geeft een duidelijke impuls aan het vertrouwen van de Europese consument zoals uit de huidige statistieken blijkt. Dit zorgt voor meer bestedingen en geeft de Europese economie meer potentie tot groei. Deze groei kruipt overigens al verder opwaarts in Europa. Een verdere versnelling hiervan acht ik waarschijnlijk in 2016.

Economische groei Europa
Economische+groei+Europa
Bron: Bloomberg

2017-01-16T14:02:40+00:00 oktober 26th, 2015|- Columns, Richard Abma|