30 november 2022 | Door: Edin MujagićEdin Mujagić

Excuses van centrale bankier in Australië, nu Lagarde nog

’Sorry.’ Dat is een woord dat je niet zomaar van een centrale bankier hoort. Onlangs klonk dat woord echter in de hal van het Australische parlement.

Philip Lowe, gouverneur van de centrale bank van Australië was daar voor een hoorzitting en zei „het spijt me.” „Het spijt me als mensen geluisterd hebben naar wat we zeiden en daarop hun besluiten namen en daar nu spijt van hebben. Het spijt me dat dat is gebeurd.”

De gouverneur kreeg een vraag van een afgevaardigde of de centrale bank zich niet moest verontschuldigen voor het feit dat veel Australiërs afgelopen jaren hypotheekleningen hebben afgesloten tegen variabele rente. Ze deden dat omdat ze keer op keer van de centrale bank te horen kregen dat die de rente niet voor 2024 zou gaan verhogen. De bank verhoogde echter haar belangrijkste tarief in mei dit jaar en trok de rente vervolgens elke maand omhoog.

Door hun keuze voor variabele rente, betalen veel Australische gezinnen daardoor tegenwoordig zo’n 1.000 Australische dollars (circa €650) meer per maand voor hun lening.

„Wij hebben de voorwaarden daarvoor (om de rente laag te houden) niet duidelijk gecommuniceerd, mensen hoorden 2024 en verder niets”, aldus Lowe.

Taal centrale banken

De centrale bank van Down Under en andere centrale banken in de wereld wat dat betreft – moeten niet verbaasd zijn dat het publiek slechts een deel van het bericht hoort en begrijpt, zoals ’niet voor 2024’ in het geval van Australië. De taal die de centrale banken bezigen in hun communicatie is namelijk voor weinigen te begrijpen. Het wemelt van terminologie die niet alleen nietszeggend is voor velen maar ook diegene die probeert uit te zoeken wat een term betekent, wordt als snel duizelig en moet haast een econoom zijn te ontrafelen wat er staat.

De centrale banken zijn gewend te communiceren...met de financiële markten. Dat doen ze al heel lang. Maar die communicatie was altijd makkelijk, immers de financiële markten spreken de taal van de centrale banken.

Communiceren met de gewone man/vrouw, is veel lastiger. Een account openen op Twitter, Linkedin en/of Facebook en daar berichten op knallen, is niet voldoende. De ontvanger moet het ook begrijpen. En het is ook handig als je die lezer, als hij een vraag heeft, ook een antwoord stuurt. Uit onderzoek blijkt dat de centrale banken gemiddeld genomen slechts 2,5% van de tweets die gericht zijn aan hen, beantwoorden. Voor de ECB ligt dat percentage op 2% (de bank lijkt wel iets met dat getal te maken te hebben ).

Trouwens, Christine Lagarde, president van de ECB, verscheen deze week ook in het EU-parlement in Brussel. Daar had ze het er weer over dat de hoge inflatie vooral de wijten is aan de oorlog in Oekraïne. Hoe lang gaat het duren voordat zij ’sorry’ zegt voor die feitelijke onjuistheid? Inflatie in de eurozone is begonnen met te snel oplopen in de zomer van 2021. In mijn optiek heeft het aanhoudend zeer ruime beleid van de ECB daar veel mee te maken.

Deze column is 30 november jl. gepubliceerd

Excuses van centrale bankier in Australië, nu Lagarde nog
Over de auteur

Over de auteur
Edin Mujagić

Edin Mujagic is hoofdeconoom en onderdeel van ons beleggingcomité. Naast zijn werk bij OHV heeft Edin meerdere boeken geschreven over macro-economische en monetaire geschiedenis. Daarnaast is hij een graag geziene spreker en auteur bij gerenommeerde media.