7 november 2022

Interview relatiebeheerder | Richard Vos

Elke dag streven wij ernaar onze dienstverlening steeds persoonlijker te maken. Iedere relatie brengt zijn eigen verhaal en unieke situatie met zich mee. Aan ons de taak om uw doelen, ambities en uitdagingen om te zetten in een passend beleggingsplan. Dat begint door goed te luisteren naar uw verhaal en uw persoonlijke (financiële) situatie te leren kennen. Maak kennis met één van onze relatiebeheerders, Richard Vos.

1. Vertel eens iets kort over de klanten die wij bedienen

Het overgrote deel van ons klanten bestand bestaat uit particulieren (of hun beleggingsholdings) die met een deel van hun vermogen willen beleggen. De motivatie kan heel erg verschillen. Sommigen hebben overtollige middelen die ze willen laten groeien op termijn, andere zoeken bescherming van vermogen en willen het in stand houden en er zijn ook relaties die nu of in de toekomst een aanvulling op hun inkomen wensen uit het te beleggen vermogen. Het is een divers klanten bestand waarbij een deel het vermogen uit erfenis of schenking heeft verkregen maar de meeste van onze relaties hebben het vermogen door hard te werken zelfstandig weten op te bouwen in een eigen bedrijf.

2. Waarom komen de klanten bij ons?

Naamsbekendheid van OHV in de regio is nog vrij laag. Relaties komen dan ook voornamelijk binnen via het bestaande of vroegere netwerk van de accountmanagers. De klik met de accountmanager is vaak van groter belang dan het beloven van bepaalde rendementen. De professionele uitstraling van OHV is een gegeven maar de persoonlijke benadering is doorslaggevend. Het laatste jaar weten nieuwe relaties ons echter ook meer te vinden via de sociale media en de publieke optredens van onze econoom in de landelijke pers.

3. Als je klant wil worden, hoe werkt dat?

In het kennismakingsgesprek wordt allereerst besproken of de relatie inderdaad kan en wil beleggen. Dit is uiteraard afhankelijk van het te beleggen bedrag, maar zeker ook van het doel wat de relatie voor ogen heeft en de motivatie. Beleggen omdat de rente laag is of omdat iedereen het doet zijn geen goede redenen. Vervolgens wordt de achtergrond van de relatie in kaart gebracht; oorsprong vermogen, inkomen, testament, gezin samenstelling, risico bereidheid etc. Daarna wordt een voorstel uitgewerkt van hoe OHV denkt dat de relatie het beste zijn vermogen kan laten beheren op basis van de wensen, doel, risico profiel e.d.

4. Wat maakt onze dienstverlening onderscheidend

Heel simpel, persoonlijke aandacht. Dit niet alleen toezeggen maar ook daadwerkelijk nakomen. Als men de relatie goed in beeld heeft is bekend wat belangrijk is voor hem/haar. Vaak zijn niet eens de beleggingsresultaten doorslaggevend maar nog veel meer de aandacht voor de relatie. Sommige van onze relaties zijn al meer dan 25 jaar bij dezelfde accountmanager inclusief de periodes met wat minder goede resultaten.

5. Wat doen wij wat banken niet doen?

Ons advies is onafhankelijk en waar mogelijk maatwerk, afgestemd op wensen en mogelijkheden van de relatie. Wij zijn niet gebonden aan één bank en kunnen de voor de relatie de beste bank kiezen waar we tarief afspraken mee hebben ten voordelen van de relatie. De OHV accountmanager is direct persoonlijk bereikbaar, geen call center of doorkies telefoon.

6. Waarom vindt je dit werk zo leuk?

Beleggen was als tiener al een hobby; we hebben dus van onze hobby ons werk gemaakt. De leuke aspecten zijn van velerlei aard. Je komt met veel verschillende mensen in contact; allemaal anders, andere achtergrond, uit verschillende beroepen en vermogen van verschillende oorsprong. Bij beleggen is het juist leuk dat alles wat er in de wereld gebeurd, samenkomt op de beurzen. Dit betreft de politiek, economie, milieu, wetgeving etc; er is altijd wel wat nieuws waar je wel of niet op kan of moet inspelen.

Interview relatiebeheerder | Richard Vos