Op z’n Zweeds

Via een traditionele beursgang middels een primaire emissie, biedt een bedrijf zijn aandelen te koop aan, aan het publiek via een effectenbeurs. Veelal is het doel van een beursintroductie het vergaren van kapitaal dat de onderneming nodig heeft voor groei.

Spotify

Bij de beursplannen van het Zweedse Spotify koos de online-muziekmarktleider niet voor de klassieke methode, maar voor een zogeheten directe notering. Op deze manier kunnen investeerders via de beursnotering handelen in de stukken. Er worden dus geen nieuwe aandelen uitgegeven, waardoor bestaande aandeelhouders hun belang makkelijker kunnen verzilveren. Het heeft er dus alle schijn van dat voor een beursgang is gekozen om te cashen.

Geen winst

Spotify heeft in haar 12-jarig bestaan nog geen winst gemaakt. De kosten van het bedrijf, inclusief de royalty’s die het bedrijf aan de labels en artiesten moeten betalen, zijn groter dan de inkomsten. Deze kloof wordt kleiner, maar beleggers zullen het groeipotentieel van de onderneming moet afwegen tegen concurrentie van de muziekstreamingsservices van bijvoorbeeld Apple en Amazon.

Waardering

Inmiddels wordt het bedrijf, met de recente beursgang, gewaardeerd op bijna 30 miljard dollar. Vorig jaar ging men er nog van uit dat Spotify zo’n 16 miljard dollar waard zou zijn. Het is dus zaak dat het aantal gebruikers blijft groeien om de huidige waardering in stand te houden. De verwachting is dat het aantal gebruikers dit jaar zal stijgen naar 170 miljoen, waarbij de verwachte betaalde abonnees zullen stijgen van 71 miljoen naar 90 miljoen. De grootste uitdaging ligt dus om meer niet-betalende klanten ertoe bewegen zich aan te melden voor betaalde diensten. Analisten zeggen dat Spotify zal moeten zorgen om zich te onderscheiden van de concurrentie door bijvoorbeeld meer naar podcasts te verhuizen en originele inhoud te produceren.

Hoge volatiliteit

In mijn optiek moeten beleggers oppassen met dergelijke beursgangen van bedrijven die nog geen winst maken. Aandelen in Snap, het bedrijf achter social media-app Snapchat, zijn inmiddels 15 procent lager vergeleken met de emissiekoers. De openingskoers van Spotify op de beurs van New York was zo’n 25 procent hoger dan de introductieprijs van 132 dollar en sloot uiteindelijk op 149 dollar per aandeel. Potentiële beleggers in Spotify moeten dus rekening houden met een hoge volatiliteit, maar dat is inherent aan tech-aandelen.

Deze column is 5 april jl. gepubliceerd op Fondsnieuws

2018-04-05T09:32:16+00:00april 5th, 2018|- Columns, Michael Mooijer|